Læderomslag til album med flotbragte skibe udført af bjergningsselskabet Emil Z. Svitzer.
Albummet er mrk. Bjergningsdampskibet EM. Z. SVITZER i nederste højre hjørne.
DE britiske fragtskib S/S DAWDON af Sunderland strandet den 7. april 1896 på Tornby Strand. Flotbragt den 9. april af S/S FREDERIKSHAVN og S/S DROGDEN.
Læderomslag til album med flotbragte skibe udført af bjergningsselskabet Emil Z. Svitzer.
Albummet er mrk. Bjergningsdampskibet Frederikshavn i nederste højre hjørne.
Læderomslag til album med flotbragte skibe udført af bjergningsselskabet Emil Z. Svitzer.
Albummet er mrk. Bjergningsdampskibet Hertha i nederste højre hjørne.
S/S UNION af Flensborg 340/281 Reg. Tons. Strandet den 5/12 1891 ved Fjaltring. Flotbragt af S/S SKANDINAVIEN, den 1. juni 1892 (Tekst fra Album)
"Dampskibet Union med kaptajn L. Køhn/Köhl/Sohn/Söhn var på vej fra Stockton til et skibsværft i hjembyen Flensborg lastet med jern- og stålplader, kæder, 6 dampspil og andre dele til skibsbygning, da det 5. december 1891 kl. 3.30 strandede ved Fjaltring. Årsagen var meget usigtbart vejr og ladningens indvirkning på kompasset.
Den 11 mand besætning reddedes med raketapparat fra Tuskjær.
Skibet blev 1. juni 1892 taget af grunden af Svitzers bjærgningsdampere Skandinavien og Drogden, og slæbt til dykkerundersøgelse i Frederikshavn og reparation i Helsingør." Kilde: Vragwiki
Avisartikler
S/S DÜSTERNBROOK af Kiel, 424 Reg. Tons .Strandet den 28/1-1891 ved Klitmøller, flotbragt i af april aF S/S KATTEGAT, S/S HERTHA, S/S SKANDINAVIEN og S/S FREDERIKSHAVN.
S/S DÜSTERNBROOK af Kiel, 424 Reg. Tons .Strandet den 28/1-1891 ved Klitmøller, flotbragt i af april aF S/S KATTEGAT, S/S HERTHA, S/S SKANDINAVIEN og S/S FREDERIKSHAVN.
S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
S/S WILHELM af Kiel 280/220 Reg. Tons strandet den 3. marts 1890 ved Agger,flotbragt 13. juni 1890 af S/S FREDEROKSHAVN og S/S HERTHA.
" Kieler-dampskibet Wilhelm med kaptajn Damcke var på vej fra Stockton til Lybæk lastet med 356 ton jernplader, da det under sydveststorm og snetykning 4. marts 1890 om aftenen strandede ved Agger.
Den 9 mand besætning reddedes med raketapparat fra Vesteragger. Medvirkende til ulykken var at skibet for nylig under ombygning var blevet forlænget, men ikke havde fornøden motorkraft.
Skibet blev i juni taget af grunden og fortsatte til Kiel." Kilde Vragwiki
S/S MOTOLA af Stockholm 747/545 reg. Tons.
Strandet Januar 1878 ved Harboøre. Flotbragt af S/S KATTEGAT, den 24. juli 1878. (Tekst i album)
"Det svenske dampskib Motala afsejlede 14. februar 1878 fra Rouen i ballast mod Baltijsk/Pillau ved Kaliningrad, men strandede søndag d. 17. februar 1878 kl. 21 på Harboøre 1 mil syd for Thyborøn Kanal, pga. stærk tåge og strømsætning så kaptajn F.M. Glerup troede at befinde sig nord for Hanstholm Fyr.
Skibet stod på fast land og de 21 ombordværende, hvoraf 3 var kvinder og 1 passager, kom i land dels ved egen og dels ved hjælp fra land uden brug af båd.
Der afholdtes 19. marts strandauktion over bjærget proviant og ca. 700 tønder kul.
Skibet bragtes 28. juli flot af Svitzer efter 3 måneders arbejde med at bringe det på beding og sidelæns af stranden." Kilde: Vragwiki
Album med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Østlige Middelhav 1929-1933
Side 31 Gibraltarklippen
"
Gibraltarklippen er en monolit af kalksten, der danner den odde, hvorpå Gibraltar ligger. Gibraltar er beliggende på den Iberiske Halvø, hvor den grænser op til Spanien; selve klippen er på det højeste sted 426 m høj. Det meste af Gibraltarklippen er udlagt som naturreservat, hvor der lever omkring 250 berberaber. Disse aber er sammen med det labyrintagtige netværk af tunneller i området en stor turistattraktion, der tiltrækker talrige besøgende hvert år.
Gibraltarklippen var den ene af Herkules' Søjler og var i antikkens Rom kendt som Mons Calpe, hvor den anden søjle var Monte Hacho (Mons Abyla) på den afrikanske side af Gibraltarstrædet. I oldtiden markerede de to punkter grænsen for den kendte verden, en myte oprindeligt fostret af fønikerne." Kilde: Wikipedia
Album med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Østlige Middelhav 1929-1933
Side 23
Stemningsfoto
De 3 nederste foto er fra Danmark.
Foto 1) Helsingør Havn med skibsværftet og Kronborg.
Foto 2. ) Mastekranen på Nyholm i København
Foto 3 ) Kronborg